Hoituuko vienti?

Pitäisikö saada tavaraa maailmalle? Helppoa - vai onko?

Oletko koskaan miettinyt toimituslauseketta, tullinimikettä, proformaa, remburssia, alkuperätodistusta tai kenties ATA Carnetia? Jos yrityksenne vie tai suunnittelee tavaravientiä ulkomaille, niin ainakin jotkut edellä mainituista termeistä ovat tulleet tutuiksi, joskus ehkä aiheuttaneet myös päänvaivaa. Yksinkertaisimmillaan kyse voi olla yrityksen tuotenäytteestä, joka pitää saada potentiaaliselle asiakkaalle nähtäväksi/testattavaksi. Yleensä näissä tilanteissa on aina kiire. Kyseessä voi olla erittäin kuuma liidi, joka saadessaan tuotteen saattaakin pian olla maksava asiakas. Yrityksen maailman valloitus on ottanut uuden askeleen eteenpäin! Nopeasti siis paketti matkaan ja pian päästään keskustelemaan asiakkaan kanssa seuraavista stepeistä kohti kauppasopimusta.

Maailmassa on  kuusi eri maanosaa ja lähes 200 itsenäistä valtiota. Jos toimitettavan paketin kohde on vaikkapa Ruotsi, niin prosessi on suhteellisen yksinkertainen. Jos paketti pitääkin toimittaa vaikka Argentiinaan, prosessiin tulee heti pari muuttujaa lisää. EU:n sisällä toimituksiin ei kohdistu tulleja, mutta EU:n ulkopuolella vietäessä tilanne on eri. Kannattaa myös ottaa huomioon mahdolliset asiakkaan antamat ohjeet esim. laskun vaatimuksista määrämaassa. Aina ei näytelähetyksissä yleisesti käytettävä Proforma käy, vaan tuleekin käyttää kauppalaskua, jossa mainitaan, että arvo on vain tullia varten.

Finprolta on ostettavissa erityinen Laivauskäsikirja, joka sisältää 190 maan tiedot tuontirajoituksista, vapaakauppasopimuksista, vaadittavista asiakirjoista ja erityistodistuksista, asiakirjojen laillistamisesta, tuotteiden pakkaus- ja merkintämääräyksistä, muista erityisvaatimuksista sekä tavaranäytteiden lähettämisestä. Tuo käsikirja lienee hyvä hankkia, mikäli vientitoiminta laajenee ja kohteita on paljon.

Incoterms 2010 on Kansainvälisen Kauppakamarin ylläpitämä toimituslausekekokoelma, joka sisältää yksitoista toimituslauseketta (EXW, FCA, DAP jne.). Noista lausekkeista neljä on vain merikuljetuksissa käytettävää ja loput sopivat kaikkiin kuljetusmuotoihin. Toimituslauseke määrittelee tavaran toimittamiseen sisältyvien velvollisuuksien jakautumisen myyjän ja ostajan välillä. Toimituslauseke määrittää esim. kumpi osapuoli maksaa määrämaan mahdolliset tullit ja verot.

Olipa sitten kyseessä hieman monimutkaisempi tai vähän enemmän perehtymistä vaativa määränpää, niin tietyt lainalaisuudet tulee täyttää. Mm. Kauppakamari, Finpro, Tulli ja verohallinto antavat yrityksille ilmaiseksi neuvonta-apua erilaisiin vientitilanteisiin. Joka tapauksessa yrityksestä tulee löytyä henkilö, joka käytännössä hoitaa tarvittavat asiakirjat, varaa kuljetukset ja hallinnoi lähetyksen kulkua.

Voisiko ulkoistettu vientiassistentti auttaa?

Miten teidän yrityksessä nämä asiat hoituvat? Ehkä teillä on vientiassistentti tai logistiikkakoordinaattori, jonka vastuisiin nämä asiat kuuluvat? Vai onko niin, että nämä ovat jonkun oman toimen ohessa hoidettavia? Voisiko apuun pyytää ulkoistettua vientiassistenttia, joka ottaa käytännön toimet hoitaakseen? Kokemuksen tuoma ymmärrys helpottaa asioiden selvittämistä. Osa tapauksista hoituu ihan rutiinilla. Toisessa tapauksessa vientiassistentti ottaa asian selvittääkseen ja toimii sitten saatujen ohjeiden mukaisesti. Vientiassistentti hoitaa puolestasi aikaavievän, joskus ehkä työläänkin, osuuden sekä rutiinitoimet. Näin sinulla jää aikaa keskittyä esim. nykyisten ja potentiaalisten asiakassuhteiden hoitamiseen, kauppasopimusten hieromiseen ja uusien liidien hankkimiseen.

Ota yhteyttä niin selvitetään, miten voisin edesauttaa teidän yrityksen tuotteiden maailman valloitusta!

Lataa tästä Incoterms 2010 toimitusehtolausekkeet. Taulukossa näkyy, mitkä lausekkeet sopivat millekin kuljetusmuodolle ja miten kuljetuksen, vakuutuksen, vientiselvityksen ja tuontiselvityksen velvollisuudet määrittyvät kunkin lausekkeen osalta.

Nimi *
Nimi
Onko yrityksellänne vientitoimintaa? *
Huomio
Jättämällä yhteystietosi hyväksyt, että Prokoordi voi olla yhteydessä sinuun sähköpostilla ja/tai puhelimitse.